خانه / تحقیق و پروژه / دانلود تحقیق احمد شاملو

دانلود تحقیق احمد شاملو

دانلود تحقیق احمد شاملو

دانلود تحقیق احمد شاملو

 

تعداد صفحات : 39 صفحه        –      

قالب بندی :  word           

 

 

 

مقدمه

    احمد شاملو شاعر بزرگ معاصر ايران در ماه آوريل 1990 (1369) در آمريكا ميهمان مركز پژوهش و تحليل مسائل ايران (سيرا) بود و در هشتمين كنفرانس اين مركز در دانشگاه كاليفرنيا، بركلى سخنرانى كرد. كتابى كه در دست داريد متن كامل اين سخنرانى است.
    سخنرانى شاملو به دلايل متعدد بحث‏هاى زيادى را برانگيخت. بويژه آنكه نسخه‏هاى دستكارى شده يا ناكاملى از آن نيز در جرايد چاپ و يا در راديوها و تلويزيون‏ها پخش گرديد. به همين دليل و به منظور جلوگيرى از هرگونه پيشداورى و همچنين كمك به ايجاد زمينه عينى براى بحث منطقى حول مسائل طرح شده از سوى شاملو، سيرا تصميم گرفت كه متن كامل اين سخنرانى را در اختيار دوستداران ادب و فرهنگ ايران قرار دهد.

    چكيده بحث شاملو را مى‏توان در اين جملات از گفته‏هاى خود او بيان كرد:
1- يكى از شگردهاى مشترك همه جباران تاريخ تحريف تاريخ است؛ و در نتيجه، متأسفانه چيزى كه ما امروز به نام تاريخ در اختيار داريم جز مشتى دروغ و ياوه نيست كه چاپلوسان و متملقان دربارى دوره‏هاى مختلف به هم بسته‏اند. و اين تحريف حقايق … به حدى است كه مى‏تواند با حسن نيت‏ترين اشخاص را هم به اشتباه اندازد.»

 2- دولت‏ها و سانسورشان به نام اخلاق، به نام بدآموزى، به نام پيشگيرى از تخريب انديشه و به هزار نام و هزار بهانه ديگر سعى مى‏كنند توده مردم را از مواجهه با ج«حقايق و واقعيات»ج مانع شوند… جاماج سلامت فكرى جامعه فقط در برخورد با انديشه‏هاى مخالف محفوظ مى‏ماند… سلامت فكرى جامعه تنها در گرو… واكسيناسيون برضد خرافات و جاهليت است كه عوارضش دست با نخستين تب تعصب آشكار مى‏شود.»


3- ما در عصرى زندگى مى‏كنيم كه جهان به اردوگاه‏هاى متعددى تقسيم شده است. در هر اردوئى بتى بالا برده‏اند و هر اردوئى به پرستش بتى واداشته شده … اشاره من به بيمارى كيش شخصيت است كه اكثر ما گرفتار آنيم… همين بت‏پرستى شرم‏آور عصر جديد… شده است نقطه افتراق و عامل پراكندگى مجموعه‏ئى از حسن نيت‏ها تا هر كدام به دست خودمان گرد خودمان حصارهاى تعصب را بالا ببريم و خودمان را درون آن زندانى كنيم… انسان خِردگراى صاحب فرهنگ چرا بايد نسبت به افكار و باورهاى خود تعصب بورزد؟»

4- ايمان بى‏مطالعه سد راه تعالى بشرى است. فقط فريب و دروغ است كه از اتباع خود ايمان مطلق مى‏طلبد… انسان متعهِد حقيقت‏جو هيچ دگمى، هيچ فرمولى، هيچ آيه‏اى را نمى‏پذيرد مگر اينكه نخست در آن تعقل كند، آن را در كارگاه عقل و منطق بسنجد، و هنگامى به آن معتقد شود كه حقايقش را با دلايل متقن علمى دريابد.

5- پذيرفتن احكام و تعصب ورزيدن برسر آن‏ها توهين به شرف انسان بودن است… جنگ و جدل‏هاى عقيدتى برسر اين راه مى‏افتد كه هيچ يك از طرفين دعوا طالب رسيدن به حقيقت نيست

6- بر اعماق اجتماع حرجى نيست اگر چنين و چنان بينديشد يا چنين و چنان عمل كند. اما بر قشر دانش آموخته‏نگران سرنوشت خود و جامعه، بر صاحبان مغزهاى قادر به تفكر حرج است … پس بر شما است به جاى جامعه‏ئى كه امكان تفكر منطقى از آن سلب شده است عميقاً منطقى فكر كنيد.»

 
7- نتيجه اين تعصب ورزيدن و لجاج بخرج دادن چيزى جز شاخه شاخه‏شدن نيست، چيزى جز تجزيه شدن، خرد شدن، تفكيك شدن، هسته‏هاى پراكنده ناتوان ساختن و از واقعيت‏ها پرت ماندن نيست.


8- حقيقت جز با اصطكاك دمكراتيك افكار آشكار نمى‏شود، و ما بناگزير بايد مردمى باشيم كه جز به حقيقت سرفرود نياوريم و جز براى آنچه حقيقى و منطقى است تقدسى قائل نشويم حتى اگر از آسمان نازل شده باشد. وطن ما فردا به افرادى با روحياتى با اين دست نياز خواهد داشت تا نيروها بتوانند يك كاسه بمانند.»

    به زبان ديگر، شاملو در اين بحث خود از ما مى‏خواهد كه به تاريخ گذشته خود برخوردى نقادانه داشته‏باشيم؛ با هر نوع سانسور عقايد و اختناق مقابله كنيم؛ از تعصب ورزيدن به باورهاى عصر خود و اعتقادات شخصى خويش دورى جوئيم؛ هر ايده و نظرى را با محك تعقل و منطق بسنجيم؛ دربرخورد به نظرات ديگران آزادمنش و حقيقت‏جو باشيم؛ از كيش شخصيت بپرهيزيم؛ خود را با اسلوب تفكر علمى و دانش فرهنگى هرچه مسلح‏تر سازيم؛ و از هر شكل برخورد تنگ‏نظرانه و غير دمكراتيك كه در اين شرايط به تفرقه و پراكندگى نيروهاى ما مى‏انجامد بپرهيزيم.

بدون ترديد هيچ ذهن آگاه و مسئولى نمى‏تواند با اين اصول، كه بردركى عمقيق و انتقادى از گذشته استوراند، مخالفت داشته باشد. پس چگونه است كه سخنرانى شاملو چنين موجى از بحث و انتقاد را برانگيخته است؟

    قبل از هر چيز بايد بگوئيم كه صِرف ِبرانگيخته‏شدن چنين بحث‏هائى خود گوياى اين حقيقت است كه شاملو در سخنرانى خود به مسائلى برخورد كرده كه عميقاً گريبانگير فرهنگ سياسى ماست. از اين رو ما اين انگيخته شدن را بسيار مثبت ارزيابى مى‏كنيم و اميدواريم كه اين انگيختگى در كانال‏هاى صحيح و منطقى جريان يابد و ما را به ارزيابى‏هاى مثبت‏تر و مفيدتر، و در جهت‏يگانگى و يكپارچگى هر چه بيشتر، رهنمون شود.


    اما تا آنجا كه به دلايل اين انگيختگى مربوط مى‏شود، ما اين‏ها را به دو گروه تقسيم مى‏كنيم:
   1- وجود برخى تعصبات و پيشداورى‏هاى ريشه‏دار تاريخى، كه اين سخنرانى تنها زمينه‏اى براى بروز آنها شده‏است. نمونه اينگونه پيشداورى‏ها را در بحث‏هائى كه هدف خود را نسبت دادن سخنران به اين يا آن جريان، يا رد يا قبول مطلق بحث‏ها بدون مراجعه به استدلال منطقى و اسناد و مدارك تاريخى قرار داده‏اند، مى‏توان مشاهده كرد. ولى اين دقيقاً همان اسلوبى است كه شاملو در بحث خود ما را نسبت به آن هشدار و زنهارباش مى‏دهد. طبيعى است كه اين شيوه برخورد نه مى‏تواند سازنده باشد و نه ما را به حقيقتى تازه رهنمون شود.

2- تداخل چارچوب و اصول بحث شاملو با محتواى نمونه‏هاى تاريخى مورد استفاده او . اينطور بنظر مى‏رسد كه در اين مورد، اسلوب و اصول بحث تحت الشعاع محتواى نمونه‏هاى تاريخى و مثال‏ها قرار گرفته‏اند و در نتيجه، مخالفت با نمونه‏ها با مخالفت با اصول بحث يكى گرفته شده است.

 

 

 


برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید

درباره ی moein

slm

همچنین ببینید

ساخت فلزیاب لامینوس lominuse

ساخت فلزیاب لامینوس lominuse ساخت فلزیاب لامینوس lominuse پالسی و مداری عالی لامینوس مداری المانی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *